Krimpen aan de Lek, 12 december 2023
DBB Flach in Stolwijk en Krimpen aan de Lek:
"FLACH geeft vertrouwen, DBB geeft zekerheid"
Het echtpaar Jan en Pauline Mijnders runt in Stolwijk drogisterij DBB Flach, en sinds een jaar ook nog DBB Flach Krimpen aan de Lek samen met mede-eigenaar Marlinda de Jong. Zij kozen bewust voor de formule DBB, maar laten de naam Flach wel op de pui!
Pauline: "Ik kom uit een drogistenfamilie: in 1938 startte mijn grootvader Andries Flach zijn drogisterij, en mijn vader en meerdere broers hebben meerdere winkels gerund. Ik ben zelf met de winkel in Stolwijk opgegroeid en werk er al meer dan twintig jaar. Jan en ik hebben hem in 2020 overgenomen."
Jan: "Pauline is drogist, ik ben ondernemer. Ik zei tegen haar: Als je 't leuk vind om de winkel te blijven doen dan moeten we hem overnemen. Ik help je op de achtergrond."
Marlinda: "Twee jaar later werd DA De Goudsbloem van de heer Verloop in Krimpen aan de Lek te koop aangeboden. Toen zij besloten om de winkel over te nemen, was de taakverdeling ook meteen duidelijk: Pauline in de winkel in Stolwijk, ik in Krimpen aan de Lek, en Jan voor beide winkels op de achtergrond. Ze boden me toen na een jaar aan om mede-eigenaar van de winkel in Krimpen te worden"
Jan: "Dat vind ik in dit soort winkels wel erg belangrijk: wij willen geen filiaal zijn met personeel staat dat eigenlijk weinig gevoel heeft, maar een volwaardige winkel met een eigenaar erin"
Stolwijk en Krimpen
'De winkel in Stolwijk is circa 120 vierkante meter vvo groot'
Marlinda: "Krimpen aan de Lek is een dorp, maar oogt veel stadser dan Stolwijk. Daar is het assortiment ook op afgestemd, met een uitgebreider assortiment, meer luxe producten - dat kan met de ruimte die we hebben."
Pauline: "De winkel in Stolwijk is een dorpswinkel. Kleiner, maar we hebben er qua assortiment wel alles in zitten wat nodig is."
Jan: "Maar de service en klantvriendelijkheid verschillen niet in beide winkels. Ook het assortiment is in grote lijnen hetzelfde, maar we proberen wel producten te zoeken waarmee we ons kunnen onderscheiden."
Pauline: "Met de mensen in Stolwijk heb ik een band, en daarom vragen ze soms of we bepaalde producten kunnen opnemen die we missen."
Marlinda: "Dat is in Krimpen een stuk minder. Deels omdat we een breder assortiment hebben, maar ook vanwege de band met de klanten in Stolwijk. Toen Pauline en Jan de winkel overnamen, merkten de klanten daar eigenlijk weinig van, want Pauline stond daar altijd al. In Krimpen verdwijnt de vorige eigenaar en komt er een nieuw gezicht binnen, met een nieuwe uitstraling en een vernieuwd assortiment. Dat is toch anders. Flach is wel een bekende naam, maar we hebben toch hard moeten werken aan vertrouwen"
Jan: "Stolwijk loopt al jaren heel goed, in Krimpen zijn we langzaam een 't opbouwen. Jacco van Liere, algemeen directeur van Unipharma, gaf al aan: 'houd er rekening mee dat je minstens een jaar nodig hebt om weer op 't oude niveau te komen. Als ondernemer wil je dat dat sneller gebeurt, maar we zijn niet van het aansmeren: we geven eerlijk en goed advies."
Dus training is erg belangrijk...
"We scholen niet alleen jaarlijks bij voor de certificering, maar volgen ook diverse producttrainingen. We sturen de klant niet naar een hoek in de winkel: je loopt mee, vraagt naar de aard van het probleem - en soms is de oplossing heel anders dan de klant verwacht."
Pauline: "Overigens zegt Jan dat wel, maar hij heeft zelf geen drogistendiploma: een weloverwogen keuze, want hij moet aan de achterkant van de winkels bezig zijn. Als hij gaat inspringen als er iemand vrij heeft of ziek is, staat hij al snel de hele week in de winkel. Dat is niet de bedoeling"
DBB
Op welk moment hebben jullie de keus voor Drogist Bewust Beter gemaakt?
Pauline: "Mijn vader was al lid van DBB en dat is hem en ook ons goed bevallen. Toen we de winkel in Krimpen overnamen, was het een logische keus om die bij DBB onder te brengen."
Jan: "Als ondernemer ervaar ik bij DBB enorm veel vrijheid. de verplichtingen zijn beperkt, en zitten producten in de folder niet in ons assortiment, dan ben ik niet gedwongen ze toch op te nemen. De assortimentsindeling en de schappenplannen hebben we samen met Unipharma opgesteld, die denken heel erg mee. Maar als ik het anders wil, dan word daar niet moeilijk over gedaan."
Formule
Wat betekend de naam op de pui voor jullie?
Marlinda: "Er zijn natuurlijk formules die bekender zijn, maar in onze omgeving is de naam Flach sterk."
Pauline: Als je Flach zegt, moet iedereen meteen weten over wie je het hebt: dat ze door die drogisten zo goed geholpen worden. En andersom: Als je een drogist zoekt die je goed helpt, dan moet je bij flach zijn. Daarom is het belangrijk dat dat op de gevel blijft staan.
Jan: "De formulenaam DBB vind ik belangrijk, omdat dat vooral nieuwe klanten zekerheid geeft. En je kunt danken: ik doe 't lekker zelf, maar je bent nooit zo sterk als met een hele groep drogisten bij elkaar! We maken ook elk jaar een rondje langs collega's om geïnspireerd te worden: hoe ziet hun winkel eruit, wat doen zij en wat kunnen wij daarvan meepikken? Dat vinden onze medewerkers ook heel leuk. Het is fijn dat je er niet alleen voorstaat."
Unipharma: een groeiende familie
"Unipharma was en is een familiebedrijf" ,zegt Jacco van Liere. "Bij ons staat continuïteit voorop. We focussen ons met de payoff Gezonder Ondernemen op een structurele samenwerken met zelfstandig ondernemers, die we echt onderscheidend vermogen bieden. Plus een volledige winkelondersteuning - voor drogisten in de vorm van DBB, voor gezondheidswinkels in onze samenwerking met Gezond & Wel.
Unipharma onderscheidt zich ook door innovatie op het gebied van duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit. We bieden daarmee extra onderscheidend vermogen voor de bij ons aangesloten winkels.
Groei onder druk
De formule DBB maakt een stevige groei door, en de formule G&W zit al op bijna honderd winkels. Maar ook daarbuiten groeit Unipharma. "Hoe dat ons lukt?" antwoord Van Liere: "Als familiebedrijf zijn we bij uitstek in staat om niet alleen te overleven, maar ook te floreren in een markt die onder druk staat door kostenstijgingen. Want die kostenstijgingen kun je alleen onder controle krijgen door efficiency aan te passen - en daar profiteren onze ondernemers van"
Bron: WHO-CARES / november 2023
Krimpen aan de Lek, 13 september 2023
Drogisterij Flach de Goudsbloem organiseert een avond met als onderwerp "gezond ouder worden"
Woensdagavond 13 september heeft Drogisterij Flach de Goudsbloem een avond georganiseerd in het cultuurhuis in Krimpen aan de Lek. Deze avond georganiseerd voor "vrouwen voor nu" heeft orthomoleculair therapeut Marieke gesproken over het onderwerp "gezond ouder worden" Een interessante avond over gezondheid, voeding en leefstijl waarbij een volle zaal met ruim 75 aanwezigen terug kijkt op een zeer geslaagde avond.
In maart 2022 namen Jan en Pauline Mijnders-Flach DA Drogisterij De Goudsbloem te Krimpen aan de Lek over, na meer dan 30 jaar DA werd de winkel omgebouwd naar de nieuwe uitstraling van DBB. Na de overname is Marlinda in de winkel begonnen, een leuke en spannende uitdaging. In mei dit jaar werd Marlinda mede-eigenaar.
Marlinda over haar weg naar mede-eigenaar
“Na een kleine 25 jaar gewerkt te hebben in de drogisterij, deed deze kans zich voor, ik ben erg trots dat we dit hebben kunnen realiseren. Voor mij een nog grotere drive/uitdaging om er volledig voor te gaan en alle nieuwe uitdagingen aan te gaan. Zo moeten de klanten ons leren kennen en wij de klanten. We willen de klanten zo goed mogelijk bijstaan in adviseren en helpen waar het kan in onze winkel. We vinden het belangrijk dat een klant zich gehoord en goed geholpen voelt, zodat we ze weer terug zien in onze winkel.”
Hoe ontwikkelt uw omzet en het aantal bezoekende klanten zich van het moment van ombouw/aansluiting?
“We merken dat klanten echt moeten wennen aan alle veranderingen in onze winkel. Na meer dan 30 jaar DA is de winkel omgebouwd naar DBB. Klanten zijn jarenlang gewend geweest aan de DA uitstraling, acties en huismerk. Een nieuwe uitstraling, een (gedeeltelijk) ander assortiment, en een nieuwe eigenaar zijn voor klanten veel veranderingen in één keer. Het belangrijkste is wel gebleven: deskundig advies. Maar met een nieuwe eigenaar moet de klant ook daar weer vertrouwen in krijgen. Dat vertrouwen moeten wij hier echt weer opbouwen. Het is een belangrijke basis waar je echt de tijd voor moet (willen) nemen. Een goede basis is het fundament voor de winkel. We zien dat het werkt want langzamerhand vinden steeds meer klanten de weg naar onze winkel en zien we een stijgende lijn in onze omzet. Deze basis is zeker ook belangrijk met de mogelijke komst van de veegwet.
Op de nieuwe uitstraling van onze drogist krijgen we nog steeds veel enthousiaste reacties, met een reële investering is onze winkel weer helemaal van deze tijd. Niet alleen de uitstraling maar ook het assortiment is veranderd door steeds beter het onderscheidende assortiment neer te zetten. Assortiment dat goed ondersteund wordt middels de folders en social media. Klanten komen hiervoor terug bij ons in de winkel, ook zien we steeds meer klanten uit omliggende dorpen terugkeren voor ons uitgebreide assortiment.
Met de ondersteuning van DBB blijven we concurrerend en kunnen wij ons volledig richten op verkoop en het geven van een goed advies.
Daarnaast hebben wij goed contact met verschillende andere DBB’ers, het is fijn om met collega ondernemers te sparren.”
Hoe reageren uw consumenten na de ombouw/aansluiting?
“Bestaande klanten ontdekken steeds meer het nieuwe assortiment en we zien steeds meer nieuwe klanten uit Krimpen aan de Lek. Daarnaast zien we ook steeds meer klanten vanuit omliggende dorpen die enthousiast zijn over onze winkel. Ze nemen de moeite om een paar kilometer te rijden om voor hun aankopen terug te komen: daar doen we het voor!
Inmiddels weten veel klanten dat als iets niet voorradig is wij het snel kunnen leveren. Dat is het voordeel van 2 winkels. Daarnaast weten ze dat wij speciale producten kunnen mee bestellen bij UniPharma en ook daar komen ze voor terug. De klanten plaatsen hun bestelling en een paar dagen later zien we ze weer terug bij ons in de winkel. Deze service wordt enorm gewaardeerd.
In algemene zin vinden onze klanten de winkel fris en overzichtelijk, we krijgen alleen maar positieve reacties.“
Wat zijn voor u de sterke punten van Drogist Bewust Beter?
“Lokaal ondernemen, onderscheidend assortiment, complete winkelondersteuning daardoor terugkerende klanten. Maar ook het goede contact met UniPharma: de lijnen zijn kort, ze denken mee in oplossingen en op zijn tijd is er ook ruimte voor een lach en een grap.”
Gaat u met Drogist Bewust Beter met vertrouwen de toekomst in?
“Jazeker!”, zegt Marlinda volmondig, “als ik zie wat er om ons heen gebeurt in de drogisterijwereld, ben ik blij met de samenwerking van een stabiele partner, waar de nadruk op samen ligt en we toch de vrijheid hebben om lokaal te ondernemen.”
Bron: https://www.unipharma.nl/nieuws/dbb-flach-de-goudsbloem-ondernemer-van-de-maand
Krimpen aan de Lek, 1 mei 2023
Marlinda de Jong mede-eigenaar bij drogisterij Flach De Goudsbloem
Sinds 1 mei 2023 is Marlinda de Jong mede-eigenaar van drogisterij Flach de Goudsbloem.
Marlinda is voor de klanten geen onbekende. Zij startte haar carrière in 1999 bij drogisterij Flach in Stolwijk. Dit familiebedrijf werd in 1938 opgericht en is in 2020 overgenomen door Jan en Pauline Mijnders-Flach. In maart 2022 nam het ondernemersechtpaar drogisterij De Goudsbloem in Krimpen aan de Lek over van dhr. Verloop die na ruim 30 jaar met pensioen ging. Deze overname was ook voor Marlinda een mooie uitdaging. Na 24 jaar Flach Stolwijk stapte ze over naar de nieuwe winkel van Flach in Krimpen aan de Lek om daar als filiaalmanager aan de slag te gaan. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en maandag 1 mei werden bij de notaris de handtekeningen gezet. Daarmee is Marlinda officieel mede-eigenaar van drogisterij Flach De Goudsbloem.
Jan: Wij zijn blij met Marlinda als compagnon. Ze heeft veel kennis en ervaring als drogist en kent inmiddels alle klanten in Krimpen aan de Lek. Wij vinden het persoonlijk contact met klanten erg belangrijk. Daarom is het goed dat Marlinda als mede-eigenaar dagelijks op de winkelvloer aanwezig is en het contact met de klant kan onderhouden. Wij kijken uit naar een mooie samenwerking en bouwen samen verder aan onze prachtige winkel.
Krimpen aan de Lek, 1 maart 2023
Drogisterij Flach De Goudsbloem is Erkend Specialist in Zelfzorg
Drogistenkeurmerk voor deskundig advies over zelfzorggeneesmiddelen
Sinds 1 maart 2023 heeft drogisterij Flach De Goudsbloem het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg. Dit is het drogistenkeurmerk voor deskundig advies over zelfzorggeneesmiddelen.
Zelfzorggeneesmiddelen zijn middelen die zonder doktersrecept te verkrijgen zijn bij de drogist. Bijvoorbeeld pijnstillers, hoestmiddelen, middelen tegen hooikoorts, oordruppels. Marlinda de Jong, bedrijfsleider bij drogisterij Flach De Goudsbloem, legt uit: "Net als bij geneesmiddelen op recept, is het bij zelfzorggeneesmiddelen belangrijk voor de gezondheid dat de klant weet hoe je deze middelen op de juiste manier gebruikt. Een geneesmiddel kan bijvoorbeeld geschikt zijn voor volwassenen, maar niet voor kinderen, omdat de dosering dan te hoog is. Of het middel mag niet langer dan een aantal dagen achtereen gebruikt worden. Ook zijn er middelen die bijwerkingen hebben of niet gebruikt mogen worden bij zwangerschap."
Goed advies door deskundig personeel
Verkeerd gebruik van zelfzorggeneesmiddelen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Goed advies door deskundig personeel is dus belangrijk. Temeer omdat consumenten zich niet vaak bewust zijn van de risico's van verkeerd gebruik van deze zelfzorggeneesmiddelen. Niet voor niets staat in de Geneesmiddelenwet dat de meeste zelfzorggeneesmiddelen alleen onder toezicht van drogist of apotheker verkocht mogen worden en dat zij hun klanten 'verantwoorde zorg' moeten bieden. Dat betekent onder andere dat zij goed advies moeten geven als de klant daar behoefte aan heeft.
Verantwoorde zorg
Met het kwaliteitskeurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg geeft de drogisterijbranche invulling aan de wettelijke eis van verantwoorde zorg en wil zij een bijdrage leveren aan het beperken van gezondheidsrisico's als gevolg van verkeerd geneesmiddelengebruik. Goed advies is een belangrijk onderdeel van de eisen van het keurmerk. Logisch, want het drogisterijkanaal neemt verreweg het grootste deel van de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen voor haar rekening. Daarmee vormen de drogisterijen de grootste schakel in de voorlichting over zelfzorg. Naar schatting worden er jaarlijks ca 68 miljoen zelfzorgadviezen gegeven in drogisterijen.
Bij de Erkend Specialist in Zelfzorg mag de consument rekenen op 5 zekerheden:
"Met deze 5 zekerheden bieden wij onze klanten de best mogelijke service bij aankoop van een geneesmiddel", aldus Marlinda (drogist). "Dat is voor mij en voor de klant de meerwaarde van dit keurmerk." Dit is het bewijs dat wij service en kwaliteit erg hoog hebben staan. Daar zijn wij trots op!
Op dit moment zijn er ongeveer 2.000 drogisten met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg. Ze zijn te herkennen aan de blauwgroene sticker op de winkelpui en te vinden op www.erkendspecialistinzelfzorg.nl. Op deze website worden consumenten ook actief uitgenodigd om met al hun vragen over zelfzorg bij de Erkend Specialist in Zelfzorg binnen te stappen en gebruik te maken van de kennis van de gediplomeerde drogist en assistent-drogist.
KRIMPEN AAN DE LEK • Dertig jaar lang runden Hans en Ella Verloop DA Drogisterij De Goudsbloem. Nu gaat de winkel over in nieuwe handen. Jan en Pauline Mijnders zijn per 19 maart de nieuwe eigenaren van de drogisterij/parfumerie in hartje Krimpen aan de Lek. Het echtpaar heeft al een soortgelijke zaak in Stolwijk: Drogisterij Flach.
“Ik kom uit een echte ‘drogistenfamilie”, vertelt Pauline Mijnders. “Mijn opa begon ooit in 1938 met een zaak. In de loop der jaren werden dat er vier. Mijn vader startte in 1986 in het vak, ik twaalf jaar later. En in 2020 namen mijn man en ik Drogisterij Flach over. En nu dus De Goudsbloem.”
“Een kleine twee jaar geleden raakten we ion gesprek met Hans Verloop”, gaat Jan Mijnders terug in de tijd. “Hij liet ons weten dat hij naar een overnamekandidaat zocht voor De Goudsbloem. Ik was al snel enthousiast. De winkel paste bij ons, vond ik. En voor Krimpen aan de Lek gold het zelfde. Pauline en ik houden van ‘dorps’. We staan dan ook te popelen om hier aan de slag te gaan. In basis zal er niet veel veranderen aan de winkel. Ook bij ons mogen de mensen rekenen op vriendelijke service en een goed en eerlijk advies. Wat wel veranderd is het ‘label’. Dat was DA en wordt nu ‘Bewust Beter’. Van zaterdag 19 maart tot en met woensdag 23 maart is de winkel vanwege de aanpassingen aan interieur en buitenzijde gesloten. Donderdag 24 maart is iedereen weer van harte welkom vanaf 09:00 uur.”
Nieuwe fase
Voor Hans en Ella Verloop breekt binnenkort een heel nieuwe fase in hun leven aan. “We hebben straks alle tijd voor de kinderen, de kleinkinderen en onszelf”, aldus Ella Verloop. “Daar verheug ik me zeer op.” “Het proces naar het afscheid nemen toe heeft een aantal jaren in beslag genomen,” zegt Hans Verloop. “Daar groei je naartoe. Ik heb altijd enorm genoten van dit mooie vak én het ondernemerschap, maar Ella en ik realiseren ons ook dat we allebei 68 zijn. We verkeren nu nog in goede gezondheid. Laten we daarvan genieten. Afscheid nemen werd vergemakkelijkt omdat we veel vertrouwen hebben in onze opvolgers Jan en Pauline Mijnders. Bij hen is de zaak in goede handen. Blij zijn we ook dat onze medewerksters mee zijn gegaan in de overname. Ik kijk straks terug op mooie jaren hier in Krimpen aan de Lek. En dan denk ik niet alleen aan de winkel, maar ook aan mijn tijd als voorzitter van de winkeliersvereniging en de bouw van ons even fraaie als nieuwe dorpshart en winkelcentrum. Wat hebben we daar met z’n allen hard voor geknokt. Het bleek een schot in de roos. Onze winkels hebben niet alleen aantrekkingskracht op klanten uit Krimpen aan de Lek, maar voor mensen van omliggende dorpen Ook daar ben ik trots op.”
Lees ook: https://www.rtvkrimpenerwaard.nl/site/drogisterij-de-goudsbloem-in-andere-handen/